Wszystko o konektorach samochodowych

Jednym z elementów, bez którego nie może się obejść nowoczesny samochód, jest konektor. To mały element, który pozwala wygodnie i skutecznie wykonywać połączenia elektryczne. Warto dowiedzieć się nieco więcej o tym elemencie.

Współczesne samochody przeszły bardzo długą drogę, jeśli chodzi o ich rozwój. Dziś to coraz bardziej skomplikowane konstrukcje. Dotyczy to nie tylko silników, układu przeniesienia napędu, hamulców czy innych systemów, ale także układów elektrycznych. O ile jeszcze kilkanaście lat temu przewody elektryczne służyły głównie do zapłonu silnika i świateł, obecnie muszą przekazywać napięcie elektryczne do wiele różnych podzespołów i układów. To oznacza, że sama instalacja elektryczna auta stała się bardziej skomplikowana, pojawiło się więcej przewodów, a wraz z nimi również więcej konektorów. Rzadko zwraca się na nie uwagę, ale to właśnie często od nich zależy niezawodność instalacji i jej nieprzerwane działanie.

Zastosowanie konektorów w samochodach

Motoryzacja jest tą branżą, która używa powszechnie konektorów. Dzięki nim można tworzyć połączenia elektryczne, które są solidne i niezawodne, a do tego można je łatwo rozłączać w razie potrzeby. Gdzie może się pojawić konektor w samochodzie? Tak naprawdę w wielu miejscach. Dzięki konektorom można podłączyć różnego rodzaju czujniki, systemy nagłośnienia, ale i oświetlenie, klakson itd. Nie można zapominać, że elementy w samochodzie są narażone na drgania i wibracje, zatem instalacja elektryczna wymaga nad wyraz solidnego połączenia. Właściwie zaciśnięty konektor na końcówkach przewodów daje taką gwarancję. Do tego nie trzeba takich połączeń lutować ani dodatkowo zabezpieczać, co nie tylko byłoby problemem przy wykonywaniu połączeń lub naprawach, ale i mogłoby negatywnie wpływać na działanie aparatury pomiarowej.  

Rodzaje konektorów w autach

Na rynku można znaleźć wiele różnych typów konektorów i wiele z nich pojawia się w instalacji samochodowej. Konektory można podzielić na izolowane, częściowo izolowane (przy przewodzie) oraz nieizolowane (można je chronić silikonowymi koszulkami). Pierwsze z nich mogą być również cylindryczne, wtykowe, jak również mogą mieć postać łączników rurkowych (łączenie dwóch przewodów zakończonych konektorami wtykowymi). Konektory nieizolowane zapewniają mocniejsze połączenie, ale wymagają specjalnych zaciskarek. Za to konektory izolowane są łatwiejsze do zaciskania, a ponadto połączenie jest chronione przed kurzem lub innym zabrudzeniem. Zyskuje się również zabezpieczenie przed przypadkowym dotknięciem połączenia z metalowymi elementami auta lub innymi przewodami. Do tego ze względu na sposób łączenia przewodów wyróżnia się konektory oczkowe i widełkowe. Pierwsze z nich mają kształt zamkniętego oczka, natomiast drugie charakteryzuje się otwartą częścią łączącą. Ponadto konektory mogą mieć końcówkę męską lub żeńską.

Konektory są powszechne używane w instalacjach samochodowych, zapewniając połączeniom przewodów trwałość i solidność, a jednocześnie ułatwiają rozpinanie obwodów. Bez konektorów wszelkie naprawy lub wymiana różnych podzespołów trwałyby znacznie dłużej.

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *